Sunday, December 9, 2007

כשרות - חגים ומועדים

חג החנוכה - ניצחון המכבים ומשמעותו הנצחית – (באדיבות אתר ערכים)

בחנוכה אנו מדליקים נרות במשך שמונה ימים. ביום הראשון אנו מדליקים נר אחד ומוסיפים נר נוסף בכל יום. להדלקת נרות חנוכה אין כל קשר לניצחון הצבאי של המכבים על צבאות האימפריה היוונית. הנר מסמל את הצד הרוחני של האדם, את התורה שניתנה בסיני, הקשורה בקשר בל יינתק לנשמת האדם.
בכך ניתן להסביר מדוע אנו מדליקים "נר נשמה" לזכר נשמת אדם שהלך לעולמו. שכן הנר מסמל את הנשמה, ולנפטר אין גוף אלא נשמה בלבד.
פרט נוסף המרחיק את הדלקת הנרות מהדימוי הצבאי הוא מקום ההדלקה. ההדלקה מתקיימת בחוג המשפחה; לעומת זאת, מקומן של חגיגות ניצחון הוא ברחובות. במצעד צבאי בו משתתף המון העם. משינויים אלו ניתן להבין את הרעיון הטמון בהדלקת הנרות.
כאשר החשמונאים קבעו את צורתם הסמלית של ימי החנוכה, הם בקשו להעניק להם מימד שיבטא את ניצחונם על היוונים. ניצחון צבאי ניתן לחגוג במשך מספר דורות, כל עוד נותר זכר לעליונות שהושגה הודות לניצחונות, קיים ערך לחגיגות צבאיות אלו ותו לא. אולם עם השתלטות הרומאים על מלכות החשמונאים, שוב לא היה טעם בחגיגה זו. באמצעות הדלקת הנרות, השכילו החשמונאים לבטא את הגרעין הנצחי שהיה חבוי בניצחונם, את הפן הרוחני של ההתקוממות נגד היוונים. ואמנם תוקפו של ההישג הרוחני לא פג עד עצם היום הזה והוא קיים לעד.
המכבים הפכו לדמויות נערצות אצל רובו של העם. יהודה המכבי ואחיו עסקו אכן בניהול מלחמה, אולם, בראש ובראשונה הם היו חכמי תורה וחברי הסנהדרין. שילוב זה של "ספרא וסייפא" (הספר והחרב), היה מקובל ומצוי בין מנהיגי העם היהודי בדורות עברו, בימי משה ויהושע, בימי דוד ושלמה ובתקופות נוספות. יהודה המכבי ואחיו החשמונאים ראו את הניצחון באספקלריה רוחנית, ובהתאם לכך עיצבו את מצוות החג שנותרו לדורות נצח.
כאמור, היציאה למאבק מול האימפריה היוונית נשאה אופי רוחני מתוך מגמה שהעם לא יאבד בגלי ההתייוונות ובגזרות השמד שאיימו להכחיד כל זיק רוחני שנותר אצל הנחבאים במערות יהודה. מסיבה זו, גם הניצחון נשא בעיקר אופי רוחני: ניצחון הרוח על האלילות היוונית.
לאחר שגורשו היוונים, חיפשו המכבים שמן טהור בכדי להדליק בו את המנורה שבמקדש. הם מצאו פך אחד, אשר כמות השמן שבו הספיקה להדלקה ליום אחד בלבד. אולם אירע נס, ושמן זה דלק במשך שמונה ימים. מהשמים הוכיחו להם את חשיבות הדלקת נרות המנורה בשמן טהור ומהו הגורם האמיתי לניצחון של קומץ הלוחמים על המעצמה היוונית העולמית האדירה - עליונות רוחנית, התורה שנשמרה בקדושה ובטהרה מול ניסיונות ההלניזציה של היוונים וגרורותיהם. היא שהביאה לניצחון.
החשמונאים לא תלו את ניצחונם בגבורתם הגופנית. הם הבינו שתורת ישראל היא זו שניצחה את חכמת יוון ואת כוח הזרוע של נושאי דגלה. ניצחון זה אנו ממשיכים לחגוג לאורך כל הדורות, כאשר אנו מדליקים את נרות החנוכה על אדן חלון ביתנו.

עוד כתבות בנושאי חגים ומועדים בכלל וחג החנוכה בפרט תוכלו למצוא באתר המצוין:www.2bjew.co.il –זהו פורטל יהדות המספק מידע רב בנושא כשרות בכל העולם, מסעדות כשרות, בתי כנסת, מקוואות, אולמות אירועים וקייטרינג כשרים, מתכונים כשרים, כולל כתבות ומאגרי מידע בכל הנוגע ליהדות בכלל וכשרות בפרט מידע סובב עולם.

No comments: